VODIČ ZA UČENJE: Aktivno slušanje i kvalitetno vođenje bilješki

Akademska godine uskoro započinje. Izreka kaže da se po jutru dan poznaje, a ovaj period bi se mogao smatrati jutrom akademske godine. Dobra priprema, pozorno slušanje i kvalitetne bilješke mogu uvelike utjecati na smanjenje stresa i preopterećenosti učenjem te umanjiti količinu posla koja nas čeka u ispitnom razdoblju.
Aktivno slušanje
Da bi se bilješke kvalitetno vodile, potrebno je biti prisutan na predavanju i pratiti. U mnogim obrazovnim ustanovama pohađanje predavanja uopće nije obavezno već samo dolazak na vježbe ili seminare. Neki studenti rade paralelno uz studiranje pa žrtvuju odlazak na predavanja zbog posla. Međutim, želim naglasiti važnost odlaska na predavanja.
Važno je biti prisutan na predavanju.
Osim što će vas profesor primjetiti što može donijeti pozitivne ishode u budućnosti, čut ćete ono o čemu se u gradivu radi i time će kasnije učenje biti lakše. No, ako ste već odabrali prisustvovati, nema smisla gubiti vrijeme prelistavajući Instagram ili igrajući neke igrice jer eto nije baš toliko zanimljivo. Fokusirajte se na ono o čemu se u predavanju priča. Budite pozorni svim svojim osjetilima i pokušajte pratiti predavačevu mimiku i gestikulaciju te tonalitet glasa dok o nečemu priča. To će vam dati uvid u ono što je potrebno zabilježiti.
Kvalitetne bilješke
Većina onoga što je sadržano u predavanju nalazi se na prezentacijama s predavanja ili preporučenoj literaturi. Iz tog razloga apsolutno nema smisla pokušavati zapisati doslovne profesorove rečenice ili prepisivati sa slajdova. Dovoljno je zapisati ključne riječi koje ćemo formulirati tako da nama imaju smisla. Najbitnije detalje moguće je uočiti i iz predavačevog tonaliteta, mimike i gestikulacije.
>> 4 NAČINA ZA ZANIMLJIVIJE I EFIKASNIJE PONAVLJANJE <<
Uzmimo za primjer da predavač izgovara sljedeći tekst:
“Fotosinteza je proces u kojem se sunčeva energija pretvara u kemijsku pohranjenu u organskim molekulama. Osim u biljkama, fotosinteza se obavlja i u nekim bakterijama i algama, dakle organizmima koji u svojim stanicama imaju klorofil i obično su zelene boje. Osnovni biološki “proizvodni” proces koji pokreće sav život na zemlji događa se u kloroplastima, malim organelama u citoplazmi biljnih stanica, pogonska energija je svjetlosna energija, odnosno energija sunca, a “sirovine” koje se troše su jednostavne i sveprisutne: voda i ugljični dioksid. Proizvod su složeni ugljikovi spojevi – ugljikohidrati. “
Umjesto čitavih rečenica dovoljno zapisati:
Fotosinteza = sunčeva E + ugljikov dioksid + voda → kemijska E (ugljikohidrati)
- biljke, alge
- klorofil (zelena boja)
- važan enzim RuBisCO (rekla prof., ne piše na prez.)
Iz primjera se vidi da se bit zadržala, ali sadržana je u znatno kraćem i preglednijem formatu. Osim na papiru, bilješke se mogu voditi i na laptopu te dopisivati na isprintane slajdove.
Svaki od odabranih načina zapisivanja ima određene prednosti i nedostatke.
Zaključak
Aktivno slušanje i kvalitetne bilješke odličan su temelj za jednostavnije učenje i ponavljanje u budućnosti. Činjenica je da postoje predavači koji pričaju jednoličnim i nezanimljivim tonom te bezizražajnim izrazom lica. Samim time kvaliteta predavanja pada. I u tom slučaju korisno je otići.
Dobro je biti viđen na predavanju jer to može doprinijeti kada nam manjka bod ili dva za nešto važno, a predavač je taj koji donosi odluku o konačnom ishodu. No, svaki je slučaj individualan stoga je na nama da procijenimo kojim pristupom ćemo si maksimalno pojednostaviti proces učenja u cjelini, od prvog predavanja do zadnjeg ispitnog roka.
Autorica članka
Nives Ražnjević je dobitnica Dekanove nagrade Medicinskog fakulteta u Rijeci, autorica znanstvenog rada iz područja utjecaja toksičnosti teških metala na žive organizme i dobitnica nagrade za najbolji vizualni identitet i izglaganje rada. Studira na magistarskom studiju Biokemije u Ljubljani.
Iako se cijeli studij odvija na slovenskom jeziku, uspješno ga savladava zahvaljujući izrazito razvijenim vjestinama, tehnikama i metodama organizacije i sistematizacije koje u vodiču za učenje želi podijeliti sa svim studentima i onima koji žele unaprijediti svoje vještine učenja.