VODIČ ZA UČENJE: Razumijem što čitam
Tijekom učenja važno je memorirati dobar dio informacija, ali osim memoriranja ključ je i u razumijevanju. Kroz svoj studij, tipove studenata koje sam upoznala bih ugrubo podijelila na tri dijela: one koji dobro memoriraju rečenice, one koji odlično razumiju gradivo te one koji imaju obje sposobnosti.
Nepotrebno je reći da oni koji razumiju gradivo i dobro memoriraju rečenice najčešće ostvaruju najbolje rezultate. I studenti druge dvije skupine dakako, mogu biti odlični, ali je u tom slučaju dosta nade potrebno uložiti u sreću. Ovisno o tome, u kojoj skupini se nalazimo, možemo svoje slabije strane unaprijediti da bismo smo ostvarili bolje rezultate.
Kako?
Naučite razlikovati definicije i koncepte
„Kemija je znanost koja proučava ustroj, osobine, sastav i pretvorbu tvari. Kemija se bavi kemijskim elementima i spojevima, koji se sastoje od atoma i molekula, kao i njihovim odnosima.“
Ova rečenica je primjer definicije. Definicija predstavlja određivanje jednog pojma po njegovim svojstvima kako bi taj pojam bio jasan i razgovijetan (ovo je definicija definicije). Definiciju je moguće samo memorirati i na taj način dati odgovor na pitanje, ali ako razumijemo što se definicijom želi poručiti, možemo ju ispričati i svojim riječima te na taj način izbjeći višestruka ponavljanja definicije kako bismo ju zapamtili.
>> AKTIVNO SLUŠANJE I KVALITETNO VOĐENJE BILJEŠKI <<
Što su koncepti?
S druge strane, koncepti su više od samog memoriranja i često zahtijevaju razumijevanje kako bi se uspješno usvojili. Da bi se koncept usvojio i razumio, prvo treba poznavati određene pojmove i definicije koje se onda postavljaju u određeni odnos. Kod koncepata je često važno znati objasniti kako i zašto dolazi do pojave koja je u konceptu sadržana. Najobičniji primjer koncepta koji mi pada napamet je mršavljenje. Ako u Google upišemo pojam mršavljenje, dobit ćemo nekoliko različitih definicija kao npr. „Mršavljenje, tj. gubitak tjelesne težine u kontekstu zdravlja je smanjenje ukupne tjelesne mase uslijed gubitka tjelesnih tekućina, tjelesnih masnoća i/ili mišićnog tkiva te mineralnih zaliha u kostima odnosno vezivnim tkivima.“ Međutim, govori li nam ta definicija išta o tome kako i zašto do mršavljenja dolazi? Baš i ne.
U ovom primjeru koncept mršavljenja sastoji se od razumijevanja energetske razlike. Uz to moramo znati što je energetska razlika (količina unesenih kalorija umanjena za količinu potrošenih kalorija), moramo znati na što se misli kad se kaže „kalorija“ i da je za mršavljenje potreba negativna energetska razlika koja se zove kalorijski deficit. Dakle, ovo što sam objasnila je osnovni koncept. Razumijevanje svakog koncepta je moguće učenjem produbiti pa bismo tako u ovom primjeru mogli istražiti što to znači energetska razlika, kako dolazi do potrošnje u tijelu, kamo potrošene kalorije odlaze te mnoge druge, ali u svrhu ovog članka je osnovni primjer dovoljan.
Kada čitate tekst, pokušajte pročitano razvrstati na definicije i koncepte. Možete ih i zapisati na komad papira pa da imate pregled nad brojem koncepata i definicija koje trebate u odabranoj lekciji usvojiti. Ovisno o tome u koju se skupinu studenata svrstavate, uvidjet ćete koliko je truda u pojedinu lekciju potrebno uložiti.
>> 4 NAČINA ZA ZANIMLJIVIJE I EFIKASNIJE PONAVLJANJE <<
Zaključak
Procijenite koliko u gradivu kojeg učite ima koncepata i definicija. Za uspješno svladavanje gradiva potrebno je da znate kako usvojiti i jedno i drugo. Memoriranje definicije najčešće zahtijeva manje energije, ali više ponavljanja da bi se zapamtilo dok je u razumijevanje koncepta često potrebno uložiti više energije, ali jednom kad se princip usvoji svaki idući put ponavljanje je relativno jednostavno.
Autorica članka
Nives Ražnjević je dobitnica Dekanove nagrade Medicinskog fakulteta u Rijeci, autorica znanstvenog rada iz područja utjecaja toksičnosti teških metala na žive organizme i dobitnica nagrade za najbolji vizualni identitet i izglaganje rada. Studira na magistarskom studiju Biokemije u Ljubljani.
Iako se cijeli studij odvija na slovenskom jeziku, uspješno ga savladava zahvaljujući izrazito razvijenim vjestinama, tehnikama i metodama organizacije i sistematizacije koje u vodiču za učenje želi podijeliti sa svim studentima i onima koji žele unaprijediti svoje vještine učenja.