Marketinški potencijal neodrživih dijeta za mršavljenje
Marketinški potencijal je većinom odgovoran za veliku popularnost dijeta za mršavljenje koje ne donose dugoročne rezultate. Dugo sam reflektirao o tome kako je moguće da na svakom koraku imamo načine prehrane koji nude ogromne benefite u kratkom periodu, imaju jako zvučna imena i gotovo svaki od njih na tisuće, ako ne i desetke tisuća pobornika.
S druge strane, sve te dijete za mršavljenje imaju identičan slijed događaja:
1) Nagli gubitak kilograma
2) Nagli povratak kilograma
3) Potencijalno dodatno povećanje kilograma i narušeno samopouzdanje zbog neuspjeha
Zašto je to tako i kako je moguće da svaki od njih dobije toliki zamah i popularnost iako znamo da su unaprijed osuđeni na propast?
Društveno poimanje riječi “osnove”
Moje razmišljanje vodi me do onoga što često i sam govorim te čujem od kredibilnih kolega iz svijeta fitnessa, a to su osnove.
Svatko imalo ozbiljan u ovoj branši će ti reći da za kvalitetu života, dugovječnost, život bez boli, onaj osjećaj kada imaš hrpu energije, osjećaš se snažno, dobro, poletno, izgledaš si super – sve što trebaš su osnove.
U ovom slučaju, ako se pitaš koje su to osnove, imamo 4 stupa fizičkog zdravlja:
1) Zdrava prehrana
2) Redovita fizička aktivnost
3) Uredan san
4) Upravljanje stresom
Zamisli, kada bi to onako sažeo laički, onda bi rekao nekome, drži se osnova, jedi više povrća, unesi dovoljno proteina, pobrini se da treniraš nešto redovito, odi u šetnje, spavaj dobro i upravljaj stresom tako da ga nije premalo, ali ni previše. Usvoji zdrave navike koje će ti upravljati danom (znamo da navike uvelike određuju naše dnevne odluke i odabire) i to je to.
Samo ti trebaju osnove.
E sada, društveno poimanje riječi osnove je po mojem mišljenju iskrivljeno. Na osnove se gleda kao nešto što je prvi osnovne, nešto što svi već imamo, što svi već znamo, nešto što je toliko jednostavno da je prejednostavno da bi bilo istinito.
Riječ osnove u startu ne donosi ništa spektakularno, ne donosi onu halabuku, pažnju, trendove.
Riječ osnove nema marketinški potencijal.

Marketinški potencijal dijeta za mršavljenje je ključna stvar
Svaki restriktivan način prehrane koji ću od sada nadalje zvati “dijeta” jer se tako to popularno zove u narodu sadrži ključnu komponentu, a to je marketinški potencijal pomoću kojeg se može izgraditi dobra priča koja će pomoći da se ta dijeta proda.
Strategija je jednostavna, ne trebamo biti marketinški stručnjaci da uočimo određene obrasce:
1) Pogled na prehranu treba biti crno bijelo
2) U sklopu tog pogleda, pronađi jednog krivca za sve (ugljikohidrati, proteini, večer, jutro, antinutrijenti, sjemenska ulja, suplementi…)
3) Provjeri ima li taj “krivac” marketinški potencijal za izgradnju dobre priče
4) Napravi dobru priču oko toga, uvjeri nekoga u to i pobrini se da to prošire dalje
5) Nakon nekog vremena, imaš hrpu sljedbenika koji će tvoju priču žestoko braniti
Ovo isto tako može biti odličan vodič kako kreirati kult, ali mogu reći da to i jesu kultovi. Takve dijete donose onaj kratkoročni entuzijazam gdje se pojačano izbacuje jedna namirnica, zbog izbacivanja se nalazimo u stanju kalorijskog deficita i smanjujemo ukupnu tjelesnu masu.
Uvelike ovdje pomažu i fitness influenceri gdje većina (čast izuzecima) ne bira kakav način prehrane će promovirati sve dok im to donosi zaradu, posebno ekstremna izgladnjivanja, ekstremne dijete i protokole, a tu sam u istraživanju teme pronašao jako dobar završni rad Ive Mađarić iz 2022. godine naziva: “Utjecaj influencera i influencer marketinga na prehrambeno ponašanje djece i adolescenata” jer su djeca i adolescenti oni koji će u bližoj budućnosti steći kupovnu moć i samostalno donositi odluke, između ostalog i prehrambene te su njih detektiram kao ključnu ciljnu skupinu za prehrambenu edukaciju kako bi osigurali zdraviju budućnost nacije.
To što smo vjerojatno izgubili i podosta mišićne mase u tom procesu, koga briga? Važno je da imamo X kilograma manje u Y tjedana, poslikamo to, podijelimo na društvenim mrežama, ali što kada se kilogrami vrate?
Onda se okrivi osobu i radi se posramljivanje osobe jer se nije pridržavala uputa i smjernica, nije imala discipline, nije pratila svete postulate dijete i zato se vratila na staro. Zatim se ti ljudi neprestano vrte u krug, zatočeni u ideologijama te dijete i uvjereni da su oni krivi za sve.
Što nam kaže znanost za popularne dijete?
Uvijek ću spomenuti meta-analizu gdje su Long Ge i kolege (2020) uspoređivati 14 načina prehrane po pitanju regulacije tjelesne mase i rizika za kardiovaskularne bolesti tijekom 6 mjeseci i 12 mjeseci, gledali su malo dugoročnije od 3 mjeseca. Uzorak je bio 121 istraživanje s gotovo 22.000 sudionika (21.942).
Tih 14 načina prehrane bili su: Atkins, Zone, Ornish, Mediteranska, DASH, Paleolitska, Ketogena, Nordic, High Protein, Low Carb, Low Fat, Veganska, Vegetarijanska, Moderate Carb.

Rezultati su pokazali da su na periodu od 6 mjeseci, većina načina prehrane doveli do umjerenog gubitka tjelesne mase i poboljšanja kardiovaskularnih čimbenika rizika, ali sve to je nestalo nakon 12 mjeseci. Jedino je mediteranska dijeta uspjela održati nešto poboljšane razine LDL kolesterola, ali i kod nje je onaj gubitak tjelesne mase nestao, sve se vratilo na staro.
Ono što trebamo shvatiti je sljedeće…
Osnove su te koje će nam donijeti dugoročan i stabilan napredak. Kada shvatimo da osnove nisu prejednostavne da bi bile istinite već su prejednostavne ako se dovoljno dobro potrudiš da ih usvojiš i istinite jer zaista rade.
Da, osnove nisu spektakularne.
Ne možeš izgraditi dobru priču oko toga da jedeš više povrća, svaki dan ubaciš čašu vode za ručak ili odeš u koju šetnju više. Ne možeš izgraditi dobru priču oko toga da trebaš izgraditi zdrave navike koje su ključ svega.
To zvuči bezvezno, dosadno i jadno jer nije instant, nema uočljiv naziv i nema pomamu u javnosti, a zato jer su te stvari oduvijek tu, a pojačanim razvojem znanosti na području nutricionizma u zadnjih 10 godina se iznova i iznova dokazuje da je ključ baš u tim osnovama.
Ipak, ja sam poprilično siguran da osnove nikada neće zaživjeti i da će zdrave osobe koje imaju visoku kvalitetu života baš zato jer redovito provode te osnove vječno biti u manjini te ćemo još dugo držati titulu jedne od najdebljih nacija u EU (u trenutku pisanja ovog članka smo po zadnjim statističkim podacima Eurostata najdeblja nacija u EU).
Zato se nadam da će ti ovaj članak pomoći da potvrdiš ono što već znaš od prije ili ti jednostavno otvori oči i potakne te da kreneš raditi na tim osnovama zdrave prehrane i zdravih prehrambenih navika jer vjeruj mi, nije kasno.
Kasno je samo ako ti tako odlučiš.
Izvori:
1. Ge L, Sadeghirad B, Ball GDC, da Costa BR, Hitchcock CL, Svendrovski A, Kiflen R, Quadri K, Kwon HY, Karamouzian M, Adams-Webber T, Ahmed W, Damanhoury S, Zeraatkar D, Nikolakopoulou A, Tsuyuki RT, Tian J, Yang K, Guyatt GH, Johnston BC. Comparison of dietary macronutrient patterns of 14 popular named dietary programmes for weight and cardiovascular risk factor reduction in adults: systematic review and network meta-analysis of randomised trials. BMJ. 2020 Apr 1;369:m696. doi: 10.1136/bmj.m696. Erratum in: BMJ. 2020 Aug 5;370:m3095. doi: 10.1136/bmj.m3095. PMID: 32238384; PMCID: PMC7190064.
2. Mađarić, I. (2022). Utjecaj influencera i influencer marketinga na prehrambeno ponašanje djece i adolescenata (Završni rad). Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Prehrambeno-biotehnološki fakultet. Preuzeto s https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:159:096574



