Kako sam razvio Different iz nule?
 
            
            Pišem ovaj članak u kojem ću vam prikazati razvojne faze ovog projekta kako bih motivirao sve one koji planiraju pokrenuti nešto svoje ili su zapeli u nekoj fazi i ne znaju što i kako dalje, pišem ovo kako bih vam pokazao kako je tekao razvoj Differenta u protekle tri godine.
Uvijek sam duboko u sebi imao želju da stvorim nešto svoje, ali nisam mogao točno definirati što. Jedan od početnih impulsa u meni dogodio se nakon što sam pročitao Crush It od Garya Vaynerchuka, čovjeka kojeg smatram svojim online mentorom i čije principe i učenja sam primjenio na ovom projektu.
FB stranica Eat Different
Sjećam se, sestra se registrirala na online programu Canva kako je radila vizuale za fakultet i malo sam prčkao po tome i mislim si, mogao bih u ovome napraviti recept na koji ću staviti okvirnu cijenu jer svi stalno pričaju da je “zdrava” prehrana skupa, a stvarno nije. Onda je ona radila nešto s vilicama i osmislila logo tadašnjeg Eat Differenta te sam tako nazvao Facebook stranicu.
Ovako je izgledao logo Eat Differenta.

Stranica je prvu objavu imala 21.06.2015. godine što uzimam kao datum lansiranja, a objava je bila kratki video u kojem sam htio objasniti o čemu će se raditi u stranici, a isti sam snimao sestrinim digitalnim fotoaparatom, vizuale sam radio u Canvi, a montažu u Premieru nakon što sam pogledao tutorial i skužio nekako kako montirati dok mi je prijatelj prije toga pokazivao osnove Sony Vegasa.
Ovako je izgledao prvi video ikada.
Otprilike mjesec dana nakon otvorio sam i Instagram profil kojem sam posvećivao daleko manje pozornosti nego Facebook stranici, pazite, ja u ovo vrijeme radim svaki dan od 8 do 16, dakle dođem doma s posla i onda radim stvari za Eat Different, društveni život, izlasci, druženja su onako, manjeg intenziteta jer mi je ovo sve, strašno me zabavlja to stvaranje i dizanje nečega iz potpune nule.
Snimanje edukativno-zabavnih videa
Zatim je uslijedio period kada sam radio sadržaj svakodnevno, većinom su to bile infografike s receptima, raznim informacijama o prehrani, motivacijski citati i neki kraći tekstovi na fejsbuku, a najzabavniji dio bilo je snimanje edukativno-zabavnih videa gdje se doslovno skupilo nas par, bez neke ideje o scenariju, kupio sam budget ručnu kamericu koju sam financirao samostalno jer sam radio 8-16 i snimali smo.
Puno mi je značila podrška najbližih prijatelja koji su svima govorili da moraju lajkati Eat Different, koji su kao i ja živjeli taj projekt u njegovim samim počecima i širili ga neovisno o tome hoće li propasti ili uspjeti, poanta je bila da svatko lajka i pogleda video.
Ovako je izgledao prvi edukativno-zabavni video.
U tom trenutku ja nisam razmišljao o broju lajkova, a kamoli o nekoj zaradi, samo mi je cilj bio zabaviti se i educirati ljude na jednostavan način. Sadržaj koji sam radio je u startu bio drugačiji od svega viđenog i to je vrlo brzo prepoznato pa sam u 15 dana skupio preko 500 lajkova na stranici – bez plaćenih oglasa. U dva mjeseca imao sam preko 1000 lajkova.
Nikada se nisam smatrao blogerom, food blogerom i slično, svoj projekt nisam uspio povezati s ničim jer ništa slično nisam ni vidio da postoji, a tada sam već znao da stvaram nešto novo i posebno. Mislim da je to bilo prvenstveno jer me nije bilo briga kako će to izgledati, hoće li to biti glupo, hoće li neke fore biti manje smiješne, hoću bit ružan na kameri, jednostavno sam snimao i objavljivao, nama je bilo smiješno i to je to.
Ponuda za ambasadora brenda
Kontaktira me jedan fitnes portal, žele da sjednemo na sastanak i razmotrimo opcije suradnje, rekoh dobro, sjednemo i ono što mi se nudilo jest da snimam videe s njihovim proizvodima, a u zamjenu dobijem neke od njihovih proizvoda.
Iskreno, to mi se činilo dosta jadno, zašto bih ja sad svojoj publici nametao neke proizvode i oglašavao nekog drugog, gradim svoj stil, gradim svoj brend i ne želim biti ničiji ambasador, Eat Different je edukativno-zabavni projekt, a ne oglasna ploča za druge brendove pa sam to odbio.
Intervjui po portalima
Sadržaj su prepoznali razni portali, od onih koji se bave zdravim načinom života pa do studentskih portala pa tako dajem intervjue i time širim riječ o projektu pred još većim brojem ljudi, što dodatno daje na popularnosti tada malom Eat Differentu, projektu koji snima zabavne video materijale i radi šarene infografike s receptima, činjenicama o raznim namirnicama i motivacijskim citatima.
Prvi intervju je bio za portal koji je vodila kolegica s posla, a koja me pitala bi li da napravimo članak o Eat Differentu – meni je to bilo nešto vau, sada će jedan internetski portal pisati o mom projektu, ovo je predobro. Intervju se dogodio 2.5 mjeseca nakon inicijalnog lansiranja stranice.
>> PRVI EAT DIFFERENT INTERVJU <<
Online TV
Početkom 2016. godine projektu se pridružila osoba s većim iskustvom u audiovizualnom izričaju sa željom da mi pomogne oko video formata te je 1.3.2016. godine lansiran edukativno-zabavni online TV koji je imao svoje tri kategorije, definirano trajanje i okvir u kojem djeluje. Jednostavan, učinkovit, edukativan i zabavan format jasno je definirao Eat Different, prvi i do danas jedini regionalni online TV o zdravom načinu života koji na sebi specifičan način dopire do svoje ciljane publike.
Online TV je pod Eat Differentom imao preko 100 emitiranih epizoda, a radili smo to na način da se nađemo u gradu, scenarij se unaprijed osmisli, odaberemo lokacije i snimamo epizode unaprijed tako da imamo za barem mjesec dana jer su epizode izlazile jednom tjedno. U međuvremenu pripremam scenarije za nove epizode i tražim što kreativnije načine da se izrazim, pritom pazeći na komunikaciju prema publici i ispred kamere, a koju u radu s filmskom ekipom koja me snima unaprijeđujem i popravljam iz epizode u epizodu, prema njihovim savjetima i mukotrpnim radom da stanu na kraj mojem robotskom recitiranju ispred kamere bez imalo emocija.
Ovako je izgledala uvodna epizoda online TV kanala.
Broj pratitelja svakodnevno raste, videi su širom prepoznati, svaki slobodan trenutak ulažem u izradu novog sadržaja i razvoj Eat Differenta kako bi plasirao što kvalitetniji sadržaj.
Majice
Radim Eat Different majice kako bih izgledao prepoznatljivo i brendirano u videima, 35 komada, sve financiram iz svoje plaće, dijelim prijateljima i najbližim podržavateljima projekta, kako li je samo dobar osjećaj nositi majicu svog projekta!
Web stranica
Shvaćam da je Facebook stranica bez weba igračka i da mi za bilo kakvu ozbiljnost treba web stranica, pa naručujem izradu web stranice, inzistiram na jednostavnom i čistom dizajnu, a sve financiram iz svoje plaće obzirom da i u ovom trenutku i dalje radim od 8 do 16 – izradu web stranice, kupnju hostinga i .hr domene – a sve to košta.
Mama već pita kada će se vratiti ta ulaganja i koliko sam već potrošio na projekt, a znate roditelje, odrasli u onom sistemu gdje je siguran posao do mirovine zakon i jedina opcija, kažem ja njoj ne brini, bit će dobro to, ali nemoš ti nekad objasnit to ljudima, pa čak i daleko mlađoj okolini koja te gleda kao luđaka kada razmišljaš o otkazu, a imaš ugovor na neodređeno.
Ovako izgleda naslovna traka Eat Different web stranice.

Nakon par tjedana usklađivanja i izrade, web stranica je napokon osvanula. Sada na Facebook stranici možemo vidjeti manje amaterskih infografika i motivacijskih citata, polako počinju linkovi s weba na članke koji su recepti, edukacija ili motivacija.
Broj pratitelja i dalje svakodnevno raste, sadržaj se intenzivno radi, gleda se svakom objavom biti bolji od prethodne, ljudi komentiraju, stižu prve pozitivne poruke u inbox stranice, ljudima se ovo sviđa.
Radionice
Prva radionica bila je o Facebook oglašavanju u Financijskom klubu, a zatim u Oceanu Znanja koji su mi oduvijek bili podrška i koji su prepoznali moj potencijal za radionice pa su mi doslovno rekli: ti kod nas možeš raditi koliko god radionica želiš, vježbati, testirati, mi ćemo ti pomoći i mi smo tu za tebe – ovo mi je jako puno značilo. Nedugo nakon u Impressu, udruzi iz Daruvara, držao sam radionicu gdje sam po prvi puta neočekivano radio s djecom predškolske dobi, bačen u vatru, snašao se odlično, djeca me zavoljela.
Novo iskustvo, učim se, anonimni upitnici na kraju radionice mi puno pomažu da vidim kako unaprijediti radionicu, koji dijelovi radionice moraju biti bolji i svaku kritiku koja mi je upućena na izvedbu radionce pažljivo razmatram i gledam što ja mogu napraviti da to popravim i podignem na novu razinu.
Ovako je izgledala prva radionica.

Počinje mi se sviđati ideja da edukaciju iz online svijeta prenesem uživo, jer imam stvarno puno toga za reći, od toga kako se brendirati na društvenim mrežama pa sve do snimanja videa za društvene mreže i pravilnoj prehrani pa držim niz radionica u udrugama i organizacijama.
Otkaz na stalnom poslu
Počinjem shvaćati da bih mogao polako izgraditi kuću koja bi me mogla primiti i dati otkaz na svom stalnom poslu, živjeti od Eat Differenta i raditi ono što volim. Radim s par testnih klijenata besplatno, samo da se ufuram u cijeli proces i vidim jesam li za to ili nisam. Završavam osposobljavanje za instruktora individualnog fitnesa. Radim promotivni video gdje počinjem nuditi svoj program, mislim si, dao sam toliku vrijednost ljudima u ove dvije godine da se to treba vratiti, krenem, prvih mjesec dana prodaja nula.
Ništa.
Što sad?
Nastavi dalje.
Odmah idući mjesec počinjem dobivati prve klijente i dajem otkaz na svojem poslu, otkaz nakon 7.5 godina rada uz ugovor na neodređeno. Gospođa u ljudskim resursima firme mi se čudila kada sam rekao da ne idem nigdje dalje raditi, da sam dao otkaz i to je to.
Od prvih klijenata sam možda imao petinu plaće, ali jednostavno želim ganjati svoje snove, a ne tuđe. Želim upravljati svojim vremenom, želim imati slobodu da si sam radim raspored, da se ustanem u 5 jer ja to želim, a ne jer moram jesti, tuširati se i na vlak da stignem na posao gdje radim za drugog.
Dati otkaz na poslu je nešto neprocjenjivo, sjećam se kako je moja nadređena bila poprilično šokirana iako je vjerojatno mogla znati da ću u jednom trenutku otići obzirom da ozbiljno gradim brend, ali neovisno o tome, osjećaj je bio neopisiv doći i reći dajem otkaz. Kao da govorim : uzimam natrag svoju slobodu i idem ju iskoristiti na najbolji mogući način.
Daleko od toga, naučio sam jako puno na svojem radnom mjestu, bio sam vrhunski prodavač, učio sam druge kako prodavati, ali počeo sam raditi samo za novac, a kada radiš samo za novac i ne možeš naučiti ništa novo, onda se tako možeš vrtiti kao hrčak na kotačiću do mirovine i “uživati” još par godina do smrti, a to jednostavno nije bio moj izbor.
Prvi govor
Dobivam poziv da držim govor na LEAP Summitu, 2017. godina je, peti mjesec – nešto nevjerojatno. Radi se o ogromnom međunarodnom summitu prepunom inspirativnih govornika koj su dugi niz godina u biznisu, a ja tu snimam neke videe i to je manje više to, osjećam se dosta amaterski i malo. Moram smisliti govor od oko 20 minuta vezan za moju temu. Smišljam govor danima, sastajem se s redateljem online TV-a, vježbam ga pred njim, nije mi baš svejedno, ipak predstavljam Eat Different, ali dajem sve od sebe da to bude kako spada.
Govorio sam prije pred ljudima, pitchao im ideje po raznim Case study studentskim natjecanjima, ali ovo je bilo nešto sasvim drugo.
Govor na LEAP Summitu 2017. godine

Dvorana za vrijeme mog govora puna, otprilike 300-injak ljudi. Ne vidim ništa ispred sebe zbog svjetlosne zavjese, ali kao da sam u nekom transu i rasturam taj govor, ljudi su kasnije oduševljeni, prilaze mi, slikaju se samnom, a na govor dolazi gotovo cijela Eat Different ekipa, prijatelji s kojima sam snimao videe u početku, sestra i majka.
Ova fotografija uslikana je nakon govora.

Nakon toga govorio sam na još par konferencija i svaki put sam imao malu tremu prije koliko god se to nije vidjelo, mislim da nema osobe koja nije barem malo nervozna pred tako nešto, što god pričali drugima. Ako ti je stalo do toga o čemu pričaš, imat ćeš tremu. Super je kada staneš pred te ljude, trema nestane i vladaš podijem kao kada doma vježbaš.
Gostovanja na TV-u
Gostovao sam u jednoj emisiji na HRT1 gdje sam pričao o mobilnim aplikacijama za pravilnu prehranu, potpuno novo iskustvo iako sam vjerojatno pred kamerama opušteniji nego pred ljudima, opet mi je godilo biti u emisiji na HRT1, a kasnije sam gostovao i na Z1 televiziji gdje sam također pričao o pravilnoj prehrani.
Onako, paše ti to, nećemo se lagati, paše ti kada imaš priliku javno pričati o svojoj strasti, pogotovo kada znaš koliko si rada uložio da razviješ cijelu priču koju je netko prepoznao i pozvao te.
Rebranding u Different
Shvaćam da na Eat Differentu pišem o svemu osim o prehrani u zadnje vrijeme i da mi treba krovni naziv za projekt jer ne može naziv biti Eat Different, a ja pričam o vježbanju i poslovnom mindsetu. Od svih naziva koje sam mislio uzeti, odlučio sam se za Different jer sam znao da imam sposobnost da ga učinim svojim iako se radi o stranoj, posve običnoj tipičnoj riječi. Rebrandingu pristupam krajnje ozbiljno, ciljam na jednostavnost i čist dizajn kojeg sestra ponovno odlično obavlja i razvijam dugoročnu strategiju za brend.
Ovo je logo Differenta.

Different je sada edukativna platforma koja educira kroz tri kategorije: eat, train i think te više pozornosti posvećujem razvoju Instagram kanala dok Facebook standardno svakodnevno raste, oglašavanje gotovo da i ne koristim, jedino za osobne treninge i planove prehrane tu i tamo, kada mi se otvori koje mjesto.
S klijentima sam pun i više ne mogu nikoga primiti ako se ne želim ubijati od posla, a doista ne želim, želim uživati u cijelom procesu i imati vremena za sve, a ne provoditi vrijeme u teretani svaki dan ujutro i popodne. U poziciji sam da samostalno mogu birati kada ću, što ću i kako ću, a to je najveća privilegija današnjice – potpuna kontrola nad vlastitim vremenom.
>> PRATITE DIFFERENT NA INSTAGRAMU <<
Ozbiljnije sam se primio Instagram profila koji bilježi svakodnevni rast pratitelja, a na kojem radim drugačiji sadržaj od Facebooka obzirom da se ipak radi o potpuno drugoj mreži.
Izrada mobilne aplikacije
Kažem si da želim da Different bude tehnološki usmjeren i prvi korak prema tome je mobilna aplikacija. Jako mi je teško pronaći kvalitetne ponuđače, a ako želim imati vrhunsku aplikaciju, to treba vrhunski i platiti. Pronalazim zlatnu sredinu i krećem s izradom aplikacije kojoj sam predvidio tri faze, a radim ju samo za Android jer su stvarno veliki novci u igri i jednostavno nemam financijsku konstrukciju da istu stvar radim i za iOS u ovom trenutku.
>> PREUZMITE DIFFERENT MOBILNU APLIKACIJU <<
Lansiram prvu fazu, lansiram update prve faze. Druga i treća faza traže jako puno razvoja jer će biti nešto što u svijetu ne postoji (ipak očito sve treba biti drugačije u ovoj priči) te je to nešto na čemu se trenutno radi, a lansiranje druge faze planiram za kraj 2018. godine dok treću fazu možemo očekivati sredinom 2019. godine – cijeli proces izrade mobilne aplikacije, osmišljavanja strukture i hijerarhije je ogroman posao i traje daleko dulje od mojih očekivanja, ali guram to dalje dok ne izguram do kraja.
Širenje poslovanja
Odlazak na Erasmus+ training course It’s up to me 5 što mi je ujedno bila prva razmjena mladih ikada u potpunosti mi je otvorila oči, promijenila neke stavove, način razmišljanja i generalno dala priliku da samog sebe upoznam van redovne rutine i zone udobnosti, koliko god ja mislio da svime ovime što radim izlazim iz nje i radim nešto drugačije, tek sam tamo skužio koliko sam neke dijelove sebe slabo poznavao, a uzet ću si pravo da detalje zadržim za sebe.
Tako sam odlučio ovu jesen krenuti s radionicama koje sam testirao zadnjih godinu i pol, a koje sam podigao na razinu kvalitete gdje ljudima mogu iste i naplatiti. Radionice koje naplaćujem rezultat su hrpe radionica, promišljanja, feedbacka sudionika, testiranja i iako nisam nikada mislio da ću biti lik koji će držati radionice, shvatio sam da je promjena ustvari jako korisna stvar.
>> RADIONICA: Nauči kako složiti svoj plan prehrane <<
Shvatio sam da imam jako utjecajan projekt kojim pozitivno utječem na ljude što je velika odgovornost i da isto želim podići na novu razinu kroz radionice gdje ću okupiti ljude koji imaju zajednički cilj, a to je znanje i prenijeti im sve što znam. Jer pazite, meni gotovo svakodnevno u inbox Differenta dolaze poruke ljudi na koje sam utjecao, kojima sam promijenio svakodnevnicu, koji su samo čitajući članke i prateći sadržaj uspjeli u nečemu – a to je najbolje od svega, taj osjećaj, to se ne može kupiti.
Gdje je Different danas?
U trenutku pisanja ovog članka Different je edukativna platforma koju prati preko 15.000 ljudi na društvenim mrežama, Different je posao koji sam pokrenuo iz nule i o kojem radim TV seriju i Different će uskoro krenuti s radionicama o planovima prehrane koji su prvi ovakvog tipa u Hrvatskoj, ako ne i u regiji, a mjesec dana unaprijed gotovo sva mjesta su popunjena.
Tri godine.
Ne tri mjeseca.
Kada se sjetim koliko sam puta za video u koji sam uložio tjedan dana posla dobio pet lajkova, malo me zabolilo, malo sam bio demotiviran, ali to je trajalo par minuta. Nastavi dalje, nastavi dalje – govorio sam si. Koliko sam puta dobivao negativne komentare, minimalan broj interakcija, koliko sam puta bio ignoriran kada sam molio jače profile za share, ali sam nastavio i zato sam ovdje.
Nije bilo lako i zahtijevalo je ogromnu količinu vremena, dan danas nije lako i također zahtijeva pregršt vremena, a nisam imao pojma hoće li mi se to ikada vratiti osim u obliku par lajkova, pogotovo prvih godinu dana, zamislite, godinu dana radite sadržaj bez da znate hoćete li ikada imati veći povrat od lajka i komentara kako je super video.
Nije lako, ja stalno trebam razmišljati i tražiti načine kako da održim ovu razinu kvalitete, ja ne mogu staviti bilo kakav recept online, to mora biti recept sa svega par sastojaka, jednostavan i još k tome jeftin. Ja ne mogu snimiti treskavi video mobitelom, postavljena je znatno viša produkcijska kvaliteta. Konstantno tražiti način kako da što različitije pristupim temi, a s druge strane istovremeno održati pozitivnu notu, humor i edukaciju u jednom.
Svakodnevna izrada sadržaja, svakodnevno razmišljanje kako unaprijediti, svakodnevna želja koja gori i povrh svega – nevjerojatna disciplina, strpljenje i upornost.
Jedini recept za uspjeh.
Zaključak
Stvarno se može. Nekada će biti teško, nekada ćete htjeti odustati od svega, a okolina će vam govoriti da ne valja. Smijat će vam se, neće vjerovati u vas, ali sve to stavite sa strane jer znate da ste se odvažili, znate da ste iskoračili i odlučili uzeti stvari u svoje ruke i napraviti nešto.
Godinu dana, dvije godine, tri godine – koliko god je potrebno.
Koliko god je potrebno.
 Hrvatski
Hrvatski


