Zašto većina portala stalno širi dezinformacije o prehrani?
Zadnjih godinu dana recenziram članke o mršavljenju s domaćih portala jer je nevjerojatno koliko dezinformacija šire, a prosječni Hrvat, neinformiran, jako lako padne pod utjecaj. Na stranu recenziranje, jeste li se ikada zapitali zašto pišu takve članke, zašto ne napišu nešto što je znanstveno provjereno?
U ovom članku ću objasniti kako funkcionira većina portala, namjerno kažem većina jer ne valja generalizirati i zašto pišu takve članke.
Kako funkcionira većina portala, koji je poslovni model?
Ovo ću najbolje objasniti na realnom primjeru. Zamislite da pokrećete posao i otvarate portal. Na portalu pišete članke i ljudi posjećuju vaš portal kako bi čitali članke. Dakle, vi na svoj portal dovodite osobe, dovodite klikove. Vaš portal je mjesto na Internetu gdje ljudi ciljano dolaze konzumirati sadržaj.
Jedan od glavnih načina zarade za vas kao portal jest da naplatite te posjete. Ljudi koji vas posjećuju sigurno imaju svoje potrebe i interese, pa zašto se na vašem portalu ne bi pojavio oglas koji je usklađen s time? Prilično je jednostavno – oglašivač će na vaš portal postaviti svoj oglas u obliku slike ili linka, a vi ćete mu to naplatiti.
Što mu točno kao portal naplaćujete? Naplaćujete mu one klikove koji svakodnevno dolaze kod vas, svi ti klikovi su mu potencijalni kupci jer možda baš kliknu na oglas koji vide kod nas. Tako vam funkcionira većina portala – ako imaju puno posjeta, mogu nekome naplatiti da postavi svoj oglas, a na njima je samo da pišu članke na koje će se klikati jer, manje klikova na portal = manje klikova na oglase = oglašivač vidi da mu nema smisla plaćati oglas tamo gdje neće dobiti toliko klikova =nema novaca.

Zašto šire dezinformacije o prehrani?
Ovdje je odgovor tako očit i jednostavan, pa mi živimo u Hrvatskoj, ljudi moji. Živimo u zemlji koja ima najveći postotak muškaraca s prekomjernom tjelesnom masom u EU. Živimo u zemlji gdje je razina svijesti o zdravom načinu života i prehrani kao jednoj komponenti jako, jako niska. Snimio sam podcast o tome gdje sam detaljno pričao o temi i iznio stanje u Hrvatskoj pa poslušajte. Ljudi više vjeruju tuđim iskustvima i opskurnim metodama mršavljenja nego relevantnim znanstvenim istraživanjima.
Pa svaki portal koji drži do sebe i poslovnog modela zasnovanog na prodavanju oglasnog prostora temeljem klikova bi bio apsolutno lud da počne pisati članke koji nisu senzacionalistički i koji ne donose klikove. Jasno su detektirali cilj nacije – mršavljenje preko noći. Jasno su detektirali način kako im dati to što žele – prepisivanjem članaka sa stranih portala koji obećavaju ono što nacija želi, brze rezultate.
Uopće nisu važne metode pomoću kojih će se doći do brzog rezultata, važno je samo da pomaže jedna ili dvije namirnice ili neki napitak koji nema apsolutno nikakvu znanstvenu podlogu i to se klika, jer prosječni čitatelj gugla pojmove vezane za razne dijete svakodnevno, dolazi do svih tih članaka, klikne na njih, čita ih – portali dobivaju klikove i mogu dalje prodavati oglase.

Što se može napraviti da se situacija promijeni?
Ja ću biti jako realan, izrazito su male šanse da se svijest o zdravom načinu života i prehrani podigne na nacionalnoj razini u sljedećih nekoliko godina.
Nema šanse.
Previše je portala koji su dio masovnih medija i koji šire dezinformacije. Previše je Facebook grupa koji ukupno okupljaju preko pola milijuna članova, a koje se temelje na načinima prehrane koji su znanstveno nedokazani, potiču razvoj poremećaja u prehrani i slično. Pa čak i na televiziji imamo primjere razvijanja lošeg odnosa s hranom i mršavljenja.
Zato kažem, na razini cijele nacije, nema apsolutno nikakve šanse da se išta promijeni. Tko god misli drugačije, poručujem mu je da je optimist koji živi u oblacima.
Ipak, postoji nešto što možemo napraviti. Promjena na razini nacije je prevelik zalogaj, ali promjena na razini mikrozajednice je sasvim ostvariv cilj. Mikrozajednica je vaša okolina, vaših pet do deset ljudi s kojima se družite ili ste u kontaktu. Mikrozajednica po mikrozajednica i s vremenom već imamo solidnu količinu osviještenih ljudi.
Zato trebamo biti proaktivni i ako već nismo osobe koje će stvarati edukativan sadržaj koji je znanstveno utemeljen, onda možemo širiti riječ o relevantnim izvorima informacija i ukazati na iste. To je najmanje što možemo napraviti da podignemo razinu svijesti o zdravom načinu života u svojoj okolini.



